Kredens
KREDENS
Live Hybrid 2020
En filmvisning med levende musik spillet til (30 min) samt efterfølgende samtale (ca. 30 min) om mødet mellem kulturer, religioner og kunsten. Hybrid-version den 31.august 2020 i samarbejde med Taksigelseskirken og Hans Egedes Kirke i København, JDMedia og GRANIZA, og med støtte fra Den polske ambassade i Danmark [og KLANG musikfestival?]. Fire udvalgte gæster deltager fysisk i arrangementet, hvorimod publikum kan opleve det dagen efter (1.september) via internettet på www.kredens.dk
Samtale-gæsterne er:
– Louise Sihm Knudsen, præst i Taksigelseskirken, Lundehus og Hans Egedes Kirke
– Henryka Mościcka-Dendys, Polens ambassadør i Danmark
– Bent Melchior, tidl. overrabiner i Danmark, formand for Brobyggerne, mv.
– Jacob Dammas, initiativtager til projektet ”Kredens: live”, filminstruktør og producent
Om filmen og musikken:
Dokumentarfilmen ”Kredens” (2007) handler om en ung filminstruktørs rejse fra København til Wrocław i Polen hvorfra hans mor og familie flygtede i 1969 til Danmark. Han opsøger ejendommen hvor de boede og forsøger at komme i dialog med de nuværende beboere om bl.a. et forsvundet familie-møbel, en skænk (på polsk kredens). Undervejs taler han også i telefon med sin mor og får nye perspektiver på historien. Det kom der en tragikomisk, lidt detektiv-agtig og meget ærlig fortælling ud af som har været vist i tv og på filmfestivaler verden over.
Musikken i filmen er komponeret af svenske Stefan Thorsson, fortolket, arrangeret og spillet live af den danske duet Martin Bennebo – akkordeonist og organist, uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, og Lisa Nyeng – cellist og musikpædagog i Herlev, Ballerup og Vallensbæk musikskoler.
Instruktør og koproducent af filmen er Jacob Dammas, dansk-polsk-jødisk filmskaber, uddannet på RUC og Andrzej Wajda Filmskolen i Warszawa.
The Documentary 2008
DIR: Jacob Dammas
2007 / Denmark, Poland / 26 min
Background
In the late 1960’s, four strong men from a local bar in Wroclaw in southwest Poland carried a 150 kg heavy German-made ”credenza” from one side of the Zgodna street to the other. Then it disappeared.
Against the will of his mother, the filmmaker and son sets out to find the vanished piece of furniture in the place his family escaped 40 years ago, and finds a new perspective on the emigration. In sensitive and tragicomical observations, shot mise-en-scène in one building, this wild goose chase can also be seen as a social experiment about how much we are an oblivious product of history.
The background are the mysterious and dramatic spring months of 1968 in Poland – a time that until today evokes a lot of controversy inside Poland while it is largely unheard of outside.
Links